woensdag 16 februari 2011

De juf Nederlands

Op vakantie in Polen met Emilka en Roy
Ik zit in de achtertuin. Zomer en zon. Meer heb ik niet nodig om me goed te voelen. Ik lees een boek en drink een biertje. De kope­ren tuin van Simon Vestdijk, de Avonden van Simon van het Reve of alle verhalen van Maar­ten 't Hart. Ik voel me vrij. Niemand die me dwingt. Ik kan doen en laten wat ik wil. Geen geld, maar ook geen verplichtingen. Ik ver­veel me geen moment. Altijd wel wat te doen. Een zee van tijd. Even naar binnen gaan om m'n verbrande kop met koud water af te spoe­len. Terug dan naar mijn ideale plekje in de zon en denken aan m'n kindertijd, toen ik ver­liefd was op juffrouw Roos van de derde klas van de Sint Antonius school. Ze zag er in mijn ogen zo ver­leidelijk uit in haar opwaaien­de zomer­jurkje en met haar overdreven opgemaakte ge­zicht. Om haar huid te kunnen raken moest je door drie verschillende lagen make-up. Juf­frouw Roos kon streng en aardig zijn. Misschien had ze last van depressies. Ze huilde vaak. Dan zonderde ze zich af, ver­liet de klas of ging als een klein kind in de hoek staan, met haar rug naar ons toe, zodat je haar tranen niet kon zien, maar wel al het zwart rond haar ogen als ze klaar was. Ze heeft me eens opgetild tijdens een toneel­voorstelling voor de ouders. Ik mocht een halve seconde meedoen. Daar had ik dan maan­den voor geoefend. Dat ik opge­tild werd door juffrouw Roos vergoedde veel. Ze sloot haar armen om mijn middel en trok me langs haar lichaam omhoog. Mijn hoofd steeg boven haar borsten uit zodat ik over de kinderkopjes heen de duistere zaal in kon kijken waar ik geen flik­ker zag. Niet het knappe meisje van de zesde klas, die ieder die het maar wilde op­maakte en daarbij met haar vingers aan je gezicht kwam, niet de dikke Taptoe- en Okki stripboe­ken, die je boven in een van de fel verlichte klaslokalen kon bekijken, niet de drukte in de zaal of het feit dat m'n ouders voor de eerste keer speciaal voor mij naar de school waren gekomen, maar de handen, armen en het zachte, meegevende lichaam van de sterk naar parfum riekende juffrouw Roos hadden die avond de meeste indruk op mij gemaakt.
In de eerste klas van de Mavo onderging ik een soortgelijk geluksgevoel. Ik had een on­weerstaanbare belangstelling voor de juffrouw Nederlands, die ook Franse les gaf. Natuur­lijk was ze jong en mooi, maar was daarbij tevens in het gelukkige bezit van een stel schitterende borsten. Soms kwam ze achter me staan om te kijken of ik mijn lesje goed had geleerd. Op een keer boog ze zover over me heen dat ik haar bor­sten op mijn schouders voelde rusten. Van de nodige aandacht mijnerzijds was natuur­lijk geen sprake meer. Ze scheen wat uit te leg­gen, maar ik voelde alleen maar die borsten, de warmte van haar gezicht. Haar donkere krullen kwamen tegen mijn wang en haar warme asem ging als een balsem langs mijn oren, neus en wangen. Totaal ontredderd liet ze me achter om een ander jongetje gelukkig te ma­ken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten