zaterdag 12 februari 2011

Vergeten

Ondanks het feit dat ik nu met een lichte hoofdpijn zit te schrijven ben ik begonnen met een boek over vergeten. Een werkwoord dat niet eens een zelfstandig naamwoord kent. Vooral door te veel alcoholinname en te weinig B-vitamine, zoals gisterenavond toen ik een paar biertjes dronk, een mengsel van wodka met citroen dat eruitzag als sperma en een halve fles witte wijn, kan het gebeuren dat er een stoornis ontstaat waardoor je geen nieuwe herinneringen meer kunt vormen, maar dat oudere herinneringen redelijk onaangetast blijven. Echter, vergeten is belangrijk, want daardoor kunnen we onthouden en herinneringen vormen. Alleen al bij het iconisch visueel geheugen is het heel belangrijk dat de fysieke informatie na een korte tijdspanne (nog geen kwart van een seconde) verdwijnt, anders zouden we in een heel verwarrende wereld terecht komen. Er zijn genoeg technieken om het geheugen sterker te maken, maar er zijn geen technieken om vergeten te bevorderen. Er is wel eens sprake geweest van een vergeetboek (een boek dat voor het rampjaar 1672 samengesteld zou zijn door de raadspensionaris de Witt, een anti-orangist, waarin gebeurtenissen en feiten vermeld zouden staan van de oranjes, die beter vergeten zouden kunnen worden), maar dat was slechts een verzinsel. Over dat vergeten zal ik een volgende keer nog terug komen. Ik ben pas begonnen met de inleiding van het boek, dat mij wellicht wat nieuwe informatie over het geheugen kan verschaffen. In het verleden heb ik nogal wat over het geheugen gelezen en opgeslagen (ik ben afgestudeerd in de psychologische functieleer met speciale aandacht voor geheugen en neuropsychologie, welke vooral tot uiting kwamen in mijn werkstuk (invloed van de omgeving en de innerlijke toestand op het herinneren) en mijn stage op de afdeling neuropsychologie van het Academisch Ziekenhuis te Groningen. Het boek moet dinsdag weer terug naar de bibliotheek. Ik hoop voor die tijd genoeg tijd te krijgen om mijn geheugen wat op te frissen en te uploaden door het lezen van dit bijzonder interessante boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten